مطهرات ، آب

در این قسمت از احکام طهارت به بررسی آب به عنوان پاک کننده ، می پردازیم . با مداد آنلاین همراه باشید .

 در قسمت قبل گفتیم : 

مطهرات ( پاک کننده ها ) : 

چگونه چیز نجس پاک می شود ؟
همه ی اشیا نجس پاک می شود و عمده ی پاک کننده ها عبارتند است :
1. آب 
2. زمین 
3. آفتاب 
4. اسلام 
5. برطرف شدن نجاست
در این مطلب به بررسی پاک کنندگی آب می پردازیم .

آب :

آب ، بسیاری ازچیزهای نجس را پاک می کند اما اقسام مختلفی دارد که شناخت آنها ما را برای گرفتن بهتر مسائل مربوط به آن کمک می کند . 

اقسام آب :

1 . مضاف 
2. مطلق 
الف) آب چاه ، ب) آب جاری ، ج) آب باران ، د) آب راکد 
آب راکد به دو نوع است : کر و قلیل 
آب مضاف :
آبی است که یا از چیزی گرفته باشند ( مانند آب سیب و هندوانه ) و یا با چیزی مخلوط شده باشد ، به قدری که به آن ، آب نگویند مانند شربت .
آب مطلق :
آبی است که مضاف نباشد .
احکام آب مضاف :

  • چیز نجس را پاک نمی کند ( از مطهرات نمی باشد )
  • با برخورد نجاست نجس می شود ، هر چند نجاست کم باشد و بو و یا رنگ یا مزه آب عوض نشود .
  • وضو و غسل با آن باطل است 

اقسام آب مطلق :

  • آب یا از زمین می جوشد .
  • و یا از آسمان می بارد .
  • و یا نه می جوشد و نه می بارد .
  • به آبی که از آسمان ببارد « باران » گویند
  • و به آبی که از زمین می جوشد ، اگر جریان داشته باشد « آب جاری » گویند و اگر بدون جریان باشد ، « آب چاه » گویند .
  • آبی که از زمین نمی جوشد و از آسمان نمی بارد ، « آب راکد » است .
  • آب راکد اگر مقدار آن زیاد باشد « کر » و اگر کم باشد «قلیل» است .

مقدار کر :
حجم : 42/875 وجب ، مقدار آبی که اگر در ظرفی که درازا و پهنا و گودی آن هریک حداق 3/5 وجب باشد بریزند پر شود ، به مقدار کر است .
وزن : 377/419 کیلوگرم


مقدار آب قلیل :

آبی که از کر کمتر باشد قلیل است . 
تنها آب مطلق ، آلودگی ها را پاک می کند . گر چه ممکن است آب مضاف چیز کثیفی را تمیز کند ولی هرگز نجس را پاک نمی کند .


آب قلیل :

1 – آب قلیل با برخورد نجاست نجس می شود ( روی چیز نجس ریخته شود یا چیز نجس به آن برسد ) 
2 – اگر آب کر یا جاری به آب قلیل نجس ، متصل و با آن مخلوط شود پاک می گردد . ( مثلا ظرف آب قلیلی که نجس شده زیر شیر آبی که منبع کر متصل می باشد گذاشته و آب را بر آن باز کرده  و با آن مخلوط شود ).


آب کر – جاری – چاه :

1 – تمام اقسام آبهای مطلق بجز آب قلیل تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است و هرگاه بر اثر برخورد با نجاست بو یا رنگ یا مزده نجاست بگیرد نجس می شود ( بنابراین ، آب جاری ، چاه ، کر و حتی باران در این حکم مشترکند ) .
2- آب لوله های عمارت که متصل به منبع کر می باشد در حکم آب کر است .

برخی از خصوصیات آب باران :

  • اگر بر چیز نجسی که عین نجس در آن نیست یکبار ببارد پاک می شود .
  • اگر بر فرش و لباس نجس ببارد پاک می شود و فشار لازم ندارد .
  • گر بر زمین نجس ببارد پاک می شود.
  • هرگاه باران در جائی جمع شود ، اگر چه کمتر از کر باشد ، چنانچه تا موقعی که باران می بارد چیز نجسی را در آن بشویند ، تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته ، پاک است .

احکام شک در آب :

  • مقدار آبی که معلوم نیست کر است یا نه ؟ با برخورد نجاست نجس نمی شود ، اما سایر احکام آب کر ندارد .
  • قدار آبی که قبلا کر بوده و شک در آن است که قلیل شده یا نه ؟ حکم آب کر را دارد .
  • آبی که معلوم نیست ، پاک است یا نجس ؟ پاک می باشد .
  • آبی که پاک بوده و شک در آن است که نجس شده یا نه ؟ حکم آب پاک را دارد .
  • آبی که نجس بوده ولی معلوم نیست پاک شده یا نه ؟ حکم آب نجس را دارد .
  • آبی که مطلق بوده و معلوم نیست مضاف شده است یا نه ؟ حکم آب مطلق را دارد .​

تطهیر اشیاء نجس :

1-ظرف :

  • با آب کر : یک مرتبه 
  • با آب قلیل : سه مرتبه​

2 – غیر ظرف :

  • به بول نجس شده  ( با آب کر ، یک مرتبه و با آب قلیل ، دو مرتبه )
  • به غیر بول نجس شده ( با آب کر ، یک مرتبه و با آب قلیل یک مرتبه ) 

برای تطهیر اشیاء نجس ، ابتدا باید عین نجاست را برطرف کرده سپس به همان تعداد که گفته شد ،آن را آب کشید . فرش و لباس و چیز هایی مانند فرش و لباس که آب را به قابل فشردن هستند چنانچه با اب قلیل تطهیر می کنند باید بعد از هر بار شستن ، آن را فشرده تا آبهای داخل ان بیرون بیاد و یا به گونه ای دیگر آب آن گرفته شود و در آب کر و جاری احتیاط واجب آن است که آب آن گرفته شود .آب جاری و چاه در احکامی که برای تطهیر اشیاء نجس بیان شد مانند آب کر است.

در مطلب بعدی به مطهرات دیگر می پردازیم . از این که با مداد​آنلاین همراه هستید ، سپاسگزاریم .
کلید واژه ها

طهارت

نوجوان

احکام شرعی

آب

نویسنده:

مریم برزویی

پست قبلی

دلایل دوست داشتن و عاشق شدن از نظر علمی

پست بعدی

حکمت های امام علی ( ع ) از حکمت 91 تا 95

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.